Yılbaşı itibarıyla sigorta şirketlerine trafik sigortası primlerini aylık yüzde 5 artırma hakkı tanındı. Ancak Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), kendi yetkisini kullanarak ocak ve şubat aylarında trafik sigortası prim artışlarını yüzde 10’a çıkarmıştı. Uygulama mart ve nisan aylarında yüzde 5 artış şeklinde uygulandı. Ancak mayıs ayı itibarıyla trafik sigortalarında yeni döneme giriliyor.
Buna göre trafik sigortası zammı maliyet endeksine göre belirlenecek. Peki burada işleyiş nasıl olacak? Kaskoda da maliyet endeksi geçerli olacak mı? Şu anda ortalama bir hususi araç için trafik sigortası bedelleri ne kadar oldu? Milliyet.com.tr'nin haberine göre, konuyla ilgili merak edilenleri Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı (TÜKONFED) Turusan Bağcı, açıkladı.
Bağcı konuşmasında şu ifadeleri kullandı:
“Trafik sigortasında fiyatı devlet belirliyordu. Yani tavan fiyatı Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) her yıl açıklıyor, ondan sonra her ay trafik sigortası priminin ne kadar artacağını düzenli olacak söylüyordu. Daha önce 2024’te ocak, şubat, mart ve nisan ayları için aylık yüzde 5 artış öngörülmüş daha sonra ocak ve şubatta yüzde 10 artış yapılmıştı. Burada tüketiciler ‘fiyatlar çok arttı, ödeyemiyoruz’ diyor. Bir taraftan da sigorta şirketleri çok ciddi şikayet ediyordu. Sigorta şirketleri tarafından yapılan açıklamalarda teknik zarar 33 milyar TL oldu. Hasar prim oranı yüzde 180. Bu yüzde 5, 10 artışlar bizim geçen seneki maliyeti bile karşılayamıyor. Zarar çok büyük, kar eden sigorta şirketi yok. O yüzden fiyatları devlet belirlemesin serbest tarifeye geçelim deniyordu.
‘FİYATLAR ÇOK CİDDİ ARTMAYACAKTIR’
Her ay bir sonraki ay trafik sigortasının ne kadar artacağı endekse göre belirlenecek. Sürücüler fiyata itiraz edemeyecek, sigorta şirketleri az artırdın, zarar ettim diyemeyecek. Bu ilk aşamada fiyat endeksinin çok yüksek olmayacağını düşünüyorum. Fiyatlar çok ciddi artmayacaktır.
MALİYET ENDEKSİ KASKODA DA OLACAK MI?
Kaskoda maliyet endeksi yoktur. Kasko özel bir poliçedir. Özel olduğu için sigorta şirketleri zaten fiyatı serbestçe belirlediği için bu özel tekniklere göre belirleniyor. Bu kasko için geçerli olmayacaktır.
İYİ SÜRÜCÜ İLE KÖTÜ SÜRÜCÜ ARASINDA 7 KAT FARK!
Trafik sigortasında iyi sürücü-kötü sürücü ayrımı devam ediyor. Hatta kötü sürücüdeki fiyat artışı daha da artabilir. İyi sürücü yani 5 yıldan fazla hiç kaza yapmadan kullanan bir sürücü yüzde 50’ye kadar açıklanan temel tarifeden indirim alabilirken, kötü sürücü, yıldan 3’ten fazla kaza yapan sürücüler ise yüzde 200 sür primli ödeyebiliyor. Yani iyi sürücü ile kötü sürücü arasındaki trafik sigortası prim farkı 7 katına çıktı.
TRAFİK SİGORTASI PRİMLERİ DAHA DA ARTACAK MI?
Trafik sigortası fiyatları önümüzdeki süreçte fiyat endeksine göre belirlenecek. Yani araç fiyatları artarsa, asgari ücrette artış devam eder, onarım maliyetleri ve enflasyondaki artış devam ederse aynı paralelde trafik sigortası fiyatları da artacaktır.”