İmar durum belgesi, maliki bulunduğunuz taşınmazın nasıl kullanılacağını (konut, konut+ticaret veya ticari alan, turizm bölgesi vs.); yapıların nizamını (bitişik veya ayrı); kat sayılarını; taşınmaz üzerine oturacak yapının taban alanı ve kat alanı hesabı hakkındaki bilgileri veren bir belgedir.
İmar durum belgesi, her türlü inşa faaliyeti hakkında ruhsat alınması esnasında gerekli olan bir belgedir. Alınan bu belge güncel olmalıdır.
Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’ne göre başvuru tarihinden itibaren iki iş günü içerisinde ilgili idare bu belgeyi verir.
Belediye yetki alanları içerisinde kalan bölgelerde, imar durum belgesi ilgili belediye tarafından; belediye yetki alanları dışında kalan bölgelerde, bu belge valilik tarafından verilir.
İmar durum belgeleri, alındığı tarihten itibaren bir yıl süre ile geçerlidir.
Bu nedenle imar durum belgesini alınmasını müteakiben bir yıl içerisinde yapı ruhsatı için başvurulmalıdır. Aksi takdirde, harçlarını ödemek suretiyle yeni belge alınması şarttır.
İmar durum belgesi içerisinde bulunan unsurlar:
Yol mesafesi
İnşaat cephesi
İnşaat derinliği
İnşaat taban alanı (TAKS)
İnşaat kat alanı (KAKS)
İnşaat Tarzı(Ayrık, Bitişik)
İnşaatın kat sayısı
Saçak seviyesi
Subasman kot durumu
Yapı yaklaşma mesafeleri
İmar planında, imar parseli için farklı kullanım kararları ve yapılaşma şartları öngörülmüş ise bunlar da görülebilir.
İmar durum örneği alabilmek için belediyelere kayıt ve suret harcı ödemesi yapılması gerekir. İmar durum belgesi harcı, arsanın büyüklüğüne göre artmaktadır.
İmar Durum Belgesi Nasıl Alınır?
İmar durum belgesi, söz konusu arsa üzerinde yapı projesinin oluşturulması için oldukça önemlidir.
Çünkü “Mülke hangi tür yapılar yapılabilir, yapılar kaç katlı olabilir?” gibi tüm detaylar, bu belgede verilir.
Belgeyi alabilmek için de arsanın bağlı olduğu belediyeye gerekli evrak iletilerek başvuru yapılmalıdır. Peki, gerekli evrak neler bir bakalım:
Arsa tapusunun aslı
Çap belgesi
Nüfus cüzdanı
Eğer arsa sahibi değilseniz arsa sahibinden vekaletname
Bu belgeler tamamlandıktan sonra yetkili belediyeye bir dilekçe yazılarak tüm evrak teslim edilmelidir. Ek olarak imar durum belgesini alabilmek için bir harç ödemesi yapılmalıdır.
İmar durum belgesi harcının tutarı, yapının türüne ve büyüklüğüne göre değişir. Harç ödemesini yapmadan önce belediyelerin güncel ücret listesini incelemelisiniz.
İmar Durum Belgesi Alındıktan Sonra Ne Yapılmalı?
Arsanın imar durumu için resmi belge başvurusundan sonra bir iş günü içerisinde belge çıkar. İmar durum belgesi alınan bir arsa üzerinde artık yapı projesi oluşturulmaya başlanabilir.
Burada dikkat edilmesi gereken belgenin güncelliğini yitirmeden proje çalışmalarını bitirmektir. Çünkü imar durum belgesi verildikten bir sene sonra güncelliğini kaybeder.